El Triangle, entrevista a Enric Duran: “Volem que els grups humans siguin lliures per autoorganitzar-se i decidir com volen viure”

 

Amagat després de no presentar-se al judici per obtenir gairebé mig milió d’euros de la banca i no retornar els diners, advoca per la desobediència civil per transformar el sistema. Participa a la Cooperativa Integral Catalana, que segons ell està demostrant que és possible viure al marge del capitalisme.

enric-duran-1000_1000x826Marc Font / Foto: Ivan G. Costa

On estàs?
No ho puc dir. Simplement, estic connectat a Internet, que és el que em permet estar a tot arreu.

S’ha emès una crida de cerca i captura en contra teva per no presentar-te al judici?
No se n’ha emès cap, però això no és cap seguretat perquè quan em van detenir el 2009 l’ordre la van emetre quan em van localitzar.

El fet d’estar amagat, et limita de cara a participar en els diversos projectes en què estàs implicat?
Em limita en l’aspecte de no poder ser presencialment amb la gent que hi està ficada, però de tota manera anem treballant perquè la situació no sigui eterna, buscant una via de solució perquè pugui tornar a fer vida normal.

En quina línia aniria aquesta solució?
No puc donar molta informació, perquè encara no l’hem feta pública. En tot cas, va en la línia de treballar alternatives al sistema judicial.

Fa un dies vau presentar el projecte RADI (Revolució, Acció, Desobediència, Integral) amb la idea que serveixi per protegir la integritat dels activistes. En què consisteix?
Es tracta de no centrar-nos només en la meva situació, sinó a partir d’aquesta generar una estructura col·lectiva que pugui servir també per a altres persones. És evident que els que opten per la desobediència poden tenir problemes judicials i cal treballar de manera més general i política per protegir-los.

Es tracta de trobar escletxes al sistema?
El fet de desobeir el sistema judicial és alhora un acte pràctic, per poder evitar la meva detenció, i un tema de consciència, que permet generar un nou escenari de debat que ens porti a qüestionar el sistema i plantejar alternatives. Fa 20 anys la insubmissió va contribuir a acabar amb el servei militar i ara esperem que amb la insubmissió al sistema judicial també es pugui generar un canvi.

Quatre anys i mig després d’explicar l’acció de la “reapropiació bancària” perquè creus que va servir?
Aquella acció va ser de les que va iniciar el debat al voltant de la responsabilitat de la banca en la crisi i va ser oportuna en aquest sentit. Potser a algunes persones els va agafar molt de sorpresa, però amb el temps s’ha corroborat la responsabilitat de la banca en la situació actual. A partir d’aquí, del que es tracta és d’adonar-se’n que les vies legals que existeixen per denunciar el sistema financer són molt lentes i complicades i ens trobem amb bloquejos perquè és un sector amb molt de poder, que aconsegueix el suport de l’Estat abans de caure…Una acció com aquella et permet generar debat i qüestionar i també empoderar-nos, mostrar que les persones i la societat tenim vies a través de la desobediència per qüestionar quelcom que d’altres maneres no podem fer.

Una de les alternatives seria apostar per models d’economia cooperativa i ètica, com la que representen Coop 57 o la banca Fiare?
Aquestes alternatives es van estenent i agafant forces. La reducció del ventall de banca convencional hauria d’anar acompanyada d’un increment del ventall d’opcions de banca ètica cooperativa. Nosaltres sempre reconeixem la feina d’aquestes entitats i els donem suport, però alhora creem projectes encara més alineats amb la nostra actitud de desobediència integral. Fa un any vam posar en marxa CASX, que és una cooperativa financera assembleària que dóna suport a iniciatives d’autogestió i desobediència integral fora del sistema.

Què està significant la Cooperativa Integral Catalana (CIC), en què prens part?
La Cooperativa Integral Catalana ara farà tres anys i està servint a nivell concret i pràctic perquè centenars o milers de persones tinguin més facilitats per autoorganitzar-se i solucionar els seus problemes a curt termini, ja sigui de treball, habitatge, salut o altres,…A nivell més conceptual i ideològic, està demostrant que una altra forma d’organitzar-se i de viure al marge del capitalisme és possible. Ens queda molt per fer i és un camí molt llarg, però s’ha convertit en un referent que permet que ara s’estiguin creant altres cooperatives integrals a d’altres punts de la Península Ibèrica i d’Europa.

Ara parleu del Bloc per a la Revolució Integral, que beu de la CIC. Amb quin objectiu?
El fet de començar a difondre i promoure la revolució integral també és per reconèixer que a banda de la nostra experiència amb la cooperativa integral hi ha moltes altres activitats revolucionàries arreu del món i ens hi volem relacionar, volem enxarxar-nos i que això pugui tenir cada cop més visibilitat pública i política. Tenim referents com els zapatistes, amb un model que porta molts anys i està molt reconegut.

És inqüestionable la vigència del model zapatista, però al cap i a la fi només hi participa una part molt petita de la població de Chiapas. El que plantegeu només és assumible per un nombre molt limitat de ciutadans?
Qualsevol opció d’aquest tipus el que necessita sobretot és temps. Cada vegada som més i veurem d’aquí 20 anys on estem, però el que tenim clar és que volem tirar endavant estructures d’autoorganització que siguin replicables i que tinguin força a nivell local. Creiem que és una iniciativa en la que hi poden participar molts milers de persones, però potser no tota la societat. El que volem és que els grups humans siguin lliure per autoorganitzar-se i decidir com volen viure i que les diferents maneres de voler viure puguin ser respectades.

La desobediència per la que advoques té costos personals. Tu estàs amagat, molts insubmisos van anar a la presó,…Hi prou gent disposada a assumir-los?
Amb el 15-M i l’ocupació de les places vam veure com en un moment donat un fet pot desencadenar les coses i que molta gent se senti identificada i pugui estar darrere d’una acció desobedient. Però tampoc és imprescindible que per tenir impacte i ser efectiu, un acte de desobediència s’hagi de massificar. Hi ha accions que han tingut força amb un nombre reduït de persones. Del que es tracta és d’arribar al debat públic.

*Trobareu més informació sobre Enric Duran en aquest portal, i clicant aquí sobre la Cooperativa Integral Catalana.

Comments

  1. lois says:

    Como dicen por aquí “Ben Falado”
    Opino:
    llegar al debate público con los medios de influencia seria lo ideal, por que la gente todavia no ha perdido la capacidad de razonar con cordura, pero tal como están hoy en día de manipulados, es casi imposible, pues son ellos los que sacan los temas a la palestra para la mayoría de los mortales, solo hai que ver como tratan los temas a los que temen, El caso Enric Durán, solo sale cuando hai la posibilidad de defenestrarlo, el 15m y movimientos sucesorios, manifestaciones… están siendo comprendidos por los poderes publicos, y acotados con el paso del tiempo, hasta hacerlos, algo habitual, ahora que no tienen el terrorismo nacional, nos bombardean con las mismas historias de siempre, que si en cuba está muy mal, que si venezuela, que si las maravillas de las potencias emergentes, nunca sus desgracias o ta vez sesgadas, con doble intención, que nos sonarian tan cercanas, nadie habla de Mali,por ejemplo, por que saben que aquello es un atropello, para mantener el suministro de combustible para las centrales nucleares francesas, y si se habla es para dar noticias de conveniencia,
    un ejemplo reciente paso en galicia estos dias a raiz del estallido de un cajero de Caixa galicia banco o nova caixa o que se yo: Bien el estallido fue atribuido a un grupo denominado, resistencia Galega, y los medios locales, aprovecharon para abrir el debate del nacionalismo, en sus tertulias, no lo hacen un dia como el de las letras Galegas, o el centenario de Celso Emilio, esos dias los debates giran en torno a la cultura, nunca al nacionalismo, sin embargo estos días si están dando caña, por que tienen algo malo que contar, dos tres, siete tios, que seguramente son ahorradores estafados por las preferentes, han puesto una bomba en un cajero, pero la culpa es del malvado nacionalismo gallego, que se cansan de decir que es inexistente, nadie dice que galicia es un pueblo de beatos por eso nos esta costando tan poco perder nuestras raices desde el franquismo para aquí, concretamente desde que institucionalizaron Galicia dentro del Reino con el estatuto del 81, la votacion popular con mas abstenciones en la historia de Galicia, todo lo contrario al anterior estatuto votado en la segunda republica, donde con menos cultura voto el 80%de la población, por dar un dato mas, en estas ultimas elecciones, el grupo malloritario volvio a ser la abstencion con el 45%, dato que fue trucado el dia de las elecciones por parte de la xunta al homitir en sus estadisticas el voto emigrante, pero que hoy se conoce fielmente, al dia siguiente el dato de abstención era que habia subido dos puntos, cuando realmente hoy sabemos que a subido nueve.
    En fin esto es solo un ejemplo de manipulación de los poderes públicos bailes de cifras sin sentido, por que ningun sentido tiene el capitalismo ni sus cifras leidas a conveniencia.
    veo dificil conseguir que los periodistas mediáticos, saquen debates del tipo
    ¿Que opina usted del derecho romano? y de nuestro sistema judicial? (bien alguno como yo solo opina que le temo por que lo desconozco, no quiero perder el tiempo entrando en el juego absurdo de las leyes escritas con la sangre de los perdedores de batallas, pero el dia que me esposaron, lo pase mal.)
    ¿le parece una incoerencia vivir con una combinación tan hipócrita como_ un reino_democracia (recordemos que un reinado, en efectos es una dictadura hereditaria). o la mítica ¿con la mano en el corazon, usted cree que España es un país verdaderamente aconfesional, dando programas especiales en las televisiones públicas y todos los periódicos subencionados emitiendo dosieres sobre la elección del nuevo papa, o la jornada mundial de las juventudes cristianas?
    Cree que españa es un pais conformado por varios pueblos, o un país centralista, con siete u ocho nucleos, girando en torno al quilometro cero de Madrid?
    ¿Realmente cree que en españa el poder de tomar las decisiones lo ejerce el pueblo? “usease” ¿tenemos una democracia real o verdadera? (si es que las palabras son muy importantes, y la rae se encarga de anular los verdaderos significados, para crear significados reales, vease anarquismo, cinismo, vandalos….)
    bien
    a partir de ahora, mi estrategia será, mas pequeña que el nacionalismo autonómico, o que el regionalismo, lo llamaré Aldeismo, pues creo firmemente que creando grupos en el ámbito de actuación mas cercano, consiguiendo romper mínimamente, la nueva costumbre social del individualismo, se podrá crear desde la base, una fuerte masa social crítica, y una verdadera mundialización, que no sea económica, sino social, y configurar asi una sana aldea Mundo. en la que los habitantes de las diferentes zonas del planeta estean interconectados, y no se sientan expuestos a la anarquía nefasta con la que viven en el capitalismo los que ostentan los grandes capitales, eso si que es desorden y descontrolo como llama la rae al anarquismo. Digo sobre el anarquismo, que tanto temen los capitalistas, para el pueblo y sin embargo, ellos actuan, cambiando leyes adaptandolas a sus deseos, (ver Eurovegas por ejemplo)
    Para que todo esto funcione es necesario que despertemos del individualismo, y volvamos a sentir la empatia por el progimo, e preciso no cerrar los ojos a las verdades, querer es poder, y hai está la clave, la llave del racionalismo, es preciso cortar lazos con las sectas, y sobre todo con las religiones mayoritarias, pues, aunque poseen valores nobles, están fundamentalmente creadas sobre mentiras. es preciso dilucidar las pocas verdades que conocemos los seres ¿racionales? y separarlas claramente de las mentiras que nos rodean.
    eu, opinei Lois Batán

Speak Your Mind

*